Kerstproject Zondagsschool 2016 – Beloofd is beloofd

Categorie:Nieuws

Dit jaar is het thema van het kerstproject van de zondagsschool: “beloofd is beloofd” en dat wordt uitgebeeld door een projectverbeelding voor in de kerk. Zichtbaar in die verbeelding is een cirkel met daarin een Levensboom, een boom met een stam, 5 takken én wortels gemaakt in rood gekleurde stof met daar doorheen geweven een ‘witte’ draad… De levensboom komt zowel in het Oude als Nieuwe Testament voor, de boom die leven geeft in de hof van Eden en de komst van Jezus als Gever van nieuw leven. De vijf takken van de levensboom in de projectverbeelding staan voor vijf sterke vrouwen die geworteld zijn in het geslacht van Jezus en zich ondanks pijn en tegenslagen vasthouden aan Gods belofte en leven uit Zijn genade. De vijf vrouwen die centraal zullen staan in dit project zijn: Tamar, Rachab, Ruth, Batseba en Maria. De boom is gemaakt in een rode kleur. De kleur rood is de kleur van bloed, dat verbonden is aan pijn. Maar de kleur rood is ook de kleur van de liefde. In ons project gaat de kleur rood als symbool van pijn over in de kleur rood als symbool van liefde. De overgang naar rood als symbool van liefde is mogelijk door de witte draad die tussen het rood is verweven. Wit is de kleur van hoop en betekent Gods voortdurende belofte die door de verhalen van de vijf vrouwen heen loopt. Wit is de kleur van helemaal schoon zijn, van vergeving, van het wordt goed! En deze witte draad zorgt dat het rood van de pijn overgaat in het rood van de liefde. God die trouw is aan Zijn Belofte die Hij nakomt, want ‘beloofd is beloofd’! Elke zondag staat een symbool en tekst centraal en deze zitten in de 5 doosjes die op de avondmaalstafel staan. Voordat de kinderen naar de nevenruimte gaan zal één van de leiding een korte toelichting geven op het thema van die zondag en het betreffende symbool en tekststrook in de verbeelding hangen. Het lege doosje, waaruit het symbool en de tekststrook zijn gehaald, gaat mee naar de nevenruimte en daar wordt vervolgens een gebedsintentie vanuit de kinderen in het doosje gedaan. Het doosje met gebedsintentie gaat mee terug naar de kerk. De gebedsintenties van de 4 adventszondagen worden gedurende de adventsperiode bewaard in de doosjes op de avondmaalstafel en deze worden pas tijdens de dienst op Eerste kerstdag geopend om samen met de gebedsintentie die Eerste Kerstdag door de kinderen wordt gemaakt aan ds. Laseur te geven, die deze gebedsintenties mee zal nemen in het gebed. De kinderen gaan in de adventsperiode voorafgaand aan de preek naar de nevendienst en komen tijdens de collecte terug in de dienst, waar ze met de leiding plaats nemen voor in de kerk. Wij vonden het mooi om in deze periode de dienst gezamenlijk, jong en oud, af te sluiten. Op Eerste Kerstdag is er voor beide groepen korte nevendienst, dus alleen tijdens de preek. In de dienst van Eerste Kerstdag wordt de lezing uit Lucas 2 uitgespeeld door de kinderen met daarin opgenomen enkele samenzang liederen.

Wij wensen u en jou mooie kerstdagen toe en voor het nieuwe jaar Gods liefdevolle zegen.