Collectemunten

Eigen collectemunten

Bethel gebruikt sinds 1 januari 2011 haar eigen collectemunten. Aan de voorzijde van de munten staat het Bethel-logo, aan de achterzijde een getal:

• rode munten hebben het cijfer “1”, waarde € 0,60
  • witte munten hebben het cijfer “2”, waarde € 1,20
  • donkerblauwe munten hebben het cijfer “3”, waarde € 1,80

Aantallen

De munten worden per zakje van € 30,00 uitgereikt. Dus:

• in een zakje met rode munten zitten er 50
  • in een zakje met witte munten zitten 25 stuks en
  • in een zakje met donkerblauwen zitten er 16 plus nog 1 witte (om aan het bedrag van € 30,00 te komen)

Munten kopen

Als u munten wilt kopen, ga dan als volgt te werk:

• Maak € 30,00 of € 60,00 of € 90,00, enz., over naar: Rekening NL68 INGB 0002 0326 92 ten name van Kerkrentmeesters Hervormde WBA te Enschede
  • Vermeld welke munten u wilt, bijv. als u € 90,00 gaat overmaken: “2x munten 1, 1x munten 2”.

Aflevering munten

Nadat het rekeningafschrift met de overschrijving is ontvangen neemt de penningmeester van de kerkrentmeesters de zakjes mee naar de kerk. De munten kunnen, op de zondagen dat de penningmeester aanwezig is, bij hem worden opgehaald.

Aftrekbaar van de belasting

Het gebruik van collectemunten is alleen al handig, omdat u dan niet op zondagochtend een zoektocht naar geschikt collectegeld hoeft te doen. Maar nog belangrijker is dat u met uw bankafschrift aan de belastingdienst kunt aantonen dat de betaling ten goede komt van een kerkgenootschap. Onder bepaalde voorwaarden (die voor veel mensen wel gelden) is het mogelijk belastingaftrek te krijgen als u zulke giften kunt aantonen. Meer informatie hierover vindt u hier:

Oude collectemunten

U kunt overigens de vroeger gebruikte munten van de Protestante Gemeente Enschede nog gewoon in de collectezakken doen. De kerkrentmeesters kunnen die inleveren bij het bureau van de PGE en ontvangen dan de contante waarde ervan. Maar omdat dit extra werkzaamheden meebrengt, verzoeken wij u om zo mogelijk over te schakelen naar onze eigen munten.