Avondmaalscollecte zondag 16 september 2018

Christelijke noodhulpcluster

Het Indonesische eiland Lombok is getroffen door meerdere zware aardbevingen. Met vijf zware aardbevingen en honderden naschokken vielen tot nu toe al 436 doden. De bevingen hebben geleid tot een enorme verwoesting. Meer dan 64.000 huizen zijn beschadigd of ingestort. Zo’n 300.000 mensen slapen op straat. Tear werkt samen met de leden van het Christelijk Noodhulpcluster en biedt hulp via lokale partnerorganisaties. Noodhulp via onze lokale partners. De lokale partner van Tear verleent noodhulp met een netwerk van dertig Indonesische kerken en lokale, christelijke hulporganisaties. Dit netwerk is in 2016 in samenwerking met Tear opgericht om meer samen te werken rond noodhulp en rampenpreventie. Na de eerste aardbeving op 29 juli heeft het netwerk onmiddellijk hulpteams naar het getroffen gebied gestuurd. De teams zijn actief in het district Bayan, in het noorden van Lombok, waar het epicentrum van beide aardbevingen lag. Ze organiseren noodopvang voor kwetsbare groepen, zoals ouderen, kinderen, mensen met een beperking en zwangere vrouwen. De komende tijd gaat het netwerk zich gezamenlijk inzetten in de plaats Sakundana, waar nog maar weinig hulp wordt geboden.

Het Netwerk:

• Levert 200 noodpakketten met zeilen, matrassen en multiplex platen en 100 gereedschapskisten zodat mensen een tijdelijk onderkomen kunnen maken;
  • Geeft voorlichting over hoe je een veilig onderkomen kunt maken en over persoonlijke hygiëne in een noodsituatie;
  • Levert schoon drinkwater;
  • Bouwt 16 noodtoiletten en deelt 200 pakketten met essentiële toiletspullen en dekens uit;
  • Zorgt voor medische hulpmiddelen (zoals krukken) en extra voeding voor baby’s, kinderen en ouderen;
  • Traint hulpverleners om psychische hulp te kunnen verlenen en organiseert bijeenkomsten voor de gemeenschap rondom traumaverwerking.
  • Kwetsbare groepen zullen deze hulp als eerste ontvangen.

De diaconie beveelt deze collecte van harte bij u aan en zal de opbrengst van de collecte verdubbelen.