Avondmaalscollectecollecte zondag 12 juni tbv De Schuilplaats Albanie

Doel.
Het kinderhuis “Vatër e Ngrohtë” (“De Schuilplaats“) inte Gjirokastër, een stad in het zuiden van Albanië waar we nu voor het derde jaar voor collecteren, is opgericht in 1996 in Nederland (Brummen) en twee jaar later geregistreerd in Albanië, met als doel “om kinderen waarvoor hun eigen familie niet kan zorgen, een thuis te geven”. (Psalm 91:1).

Ontstaan
Marijan Nijhof uit Brummen is 20 jaar geleden naar Tirana, de hoofdstad van Albanië, gegaan met als doel om daar meisjes, die anders een abortus zouden ondergaan, op te vangen, te begeleiden en te vertellen dat het evangelie een andere, hoopvolle boodschap voor hen (een verstoten groep) heeft. Toen ze de taal beheerste, is ze in Gjirokastër een kinderhuis begonnen.

Adoptie
Voor sommige kinderen, zoals Xhoi, geldt dat ze vanaf hun prilste jeugd al in het kinderhuis wonen. Het is in Albanië sinds een aantal jaren wettelijk geregeld dat kinderen, die in een kinderhuis wonen en waar de ouders niet voor kunnen zorgen, geadopteerd moeten worden. Dat betekent voor de meeste kinderen dat ze naar het buitenland gaan, omdat adopteren in Albanië nog niet gebruikelijk is. Door deze maatregel is het wel mogelijk in het kinderhuis telkens weer nieuwe kinderen op te nemen. Hier mogen de kinderen blijven totdat ze volwassen zijn, in tegenstelling tot de weeshuizen van de overheid waar de kinderen tot hun veertiende jaar kunnen blijven, met alle gevolgen van dien.

Capaciteit
Het kinderhuis is op dit moment vol:15 kinderen is het maximum. Samen met een onlangs geboren en opgenomen baby bestaat het gezin uit zeven jongens en negen meisjes. Het oudste meisje is in februari vijftien jaar geworden. Zij blijft in het kinderhuis en wordt dus niet geadopteerd omdat er een vader is waar ze af en toe naar toe kan. Verder heeft deze vader geen gelegenheid om voor haar te zorgen, de moeder evenmin.

Emigreren
Het op één na oudste meisje (14 jaar), Xhoi, gaat komende zomer emigreren naar de VS. Haar adoptieouders hebben dit voorjaar kennis met haar gemaakt. Ze kennen “de Schuilplaats“ al, want ze hebben vijf jaar geleden een ander meisje uit dit kinderhuis
geadopteerd. De beide meisjes kennen elkaar en dat maakt het iets makkelijker om de vertrouwde omgeving los te laten.

Bezoek
Er komt regelmatig bezoek van overheidsfunctionarissen. In december kwam de Minister van Arbeid en Sociale Zaken samen met de Minister van Financiën en de Burgemeester en een grote groep mensen waaronder een camerateam, met (opnieuw) cadeautjes voor de
kinderen en een heleboel etenswaren en andere bruikbare dingen. Net na de Kerst wamen twee mannen van de Albanian Mobile Company en brachten rijst, macaroni, waspoeder, enz. Een tijdje geleden kwam er een bakker aan de deur die ze zes broden kwam brengen. Zomaar… Tenslotte zijn er ook kinderen die een moeder hebben die af en toe op bezoek komt, maar (nog) geen mogelijkheid hebben om voor hun kind te zorgen.

Dagbesteding
Alle leerplichtige kinderen volgen onderwijs en de kleintjes worden begeleid door de leidsters. Zij leren ze spelen. Verder volgen zij de ontwikkeling van de kinderen en is er regelmatig werkoverleg. Als de oudste kinderen van school komen, worden ze geholpen met het huiswerk door een bevoegde onderwijzeres. Tijdens het avondeten zingen de kinderen samen, bidden ze met elkaar en leest er een kind voor uit de Bijbel. Alle leidsters zijn christen en zij proberen in woord en daad de kinderen voor te leven en bekend te maken met de Here Jezus.

Uitjes
De tieners gingen alleen/samen picknicken. Met 3 oudere meisjes gingen we naar de kerk in Vlora. Dorina, een van de begeleidsters, nam Suela, Xhoi/Joy en Anisa mee naar een conferentie in het stadje Permet. Ze hadden een hele goede tijd samen. Begin februari ging Marijan met de grote meiden naar de top van de berg, om in de sneeuw te spelen. Ze hebben genoten. De kleintjes hebben speelgoed en van alles te doen, maar wat is er voor de tieners?

Gebed
Naast het geld is er ook veel gebed nodig voor o.a. het volgende: Goede adoptiegezinnen, gezondheid en hulp bij ziekte voor de medewerksters, af en toe zijn er grote problemen met water en elektriciteit (gelukkig is er een generator!), het internet/e-mail geeft ook problemen, heel vaak is o.a. downloaden niet mogelijk.

Kaartje sturen?
Postadres Albanië: “De Schuilplaats”
P.O.Box 71
GR- 45002 Ioannina, Griekenland
De diaconie beveelt deze collecte van harte bij u aan.