Luther versus Bach

Een muzikale reis rondom de reformatie

Zondagavond 29 oktober a.s. om 19.00 uur in de Bethelkerk

Maarten Luther (1483-1546) en Johann Sebastian Bach (1685-1750), twee wereldhervormers, twee grensverleggers, de eén bekend van en door het woord en de ander bekend van en door de muziek, maar met als grootste gemene deler de muziek!

Luther was een groot muziekliefhebber, zong en speelde luit en muziek was voor hem onlosmakelijk verbonden met zijn geloof. Voor zowel Luther als Bach was muziek een manier om het geloof te ervaren.

Daarbij was Luther ook componist, al noemde hij zichzelf geen componist. Hij schreef veel eenstemmige kerkliederen die hij door componisten liet herschrijven tot meerstemmige liederen.

Zijn inspiratie daarvoor was dat muziek rechtstreeks tot het hart spreekt. Een kerklied is klankgeworden evangelie. Het is een plezierig middel om mensen in contact te brengen met de boodschap van het evangelie.
En dan Bach, de grootste, invloedrijkste componist uit de geschiedenis. Voor Bach was Luther de grootste inspiratiebron. In alle kerkmuziek van Bach is Luther aanwezig. Bach’s beroemdste werk; De Matthäus Passion is geheel gebaseerd op de teksten van Luther.

En deze twee genieën, Luther en Bach, willen we met elkaar verbinden en stem geven op zondag
29 oktober a.s. in een muzikale reis rondom de reformatie, die 500 jaar geleden op 31 oktober werd ingezet.
We willen samen met u en jou Bachkoralen zingen, deels uitgevoerd door een samengesteld koor onder leiding van Gerrit Nuis en deels met u en jou als publiek samen. De verschillende koralen en instrumentale muziek zullen met elkaar worden verbonden door korte gesproken teksten/uitspraken van Luther.

De muzikale reis wordt afgesloten met een kopje koffie of thee of fris in de grote zaal.

Reist u / reis jij met onze muziek mee?
Graag ontmoeten wij u en jou zondagavond de 29e oktober a.s.