Actie Roemenië

Categorie:Nieuws

In november is er door de diaconie van onze kerk € 4000,- overgemaakt voor alle gezinnen in Kisfülpös. Hiervan hebben ze zelf weer een
kerstpakket samengesteld en voor de kerst uitgedeeld. Op de foto’s kunt u zien wat er in de pakketten zat, voor elk wat wils.

Naar aanleiding van deze actie hebben we van ds. Levente Nagy een brief ontvangen voor de hele gemeente, deze is hieronder te lezen. De brief is vertaald vanuit het Hongaars naar het Engels en van daaruit in het Nederlands door een familielid van Ds. Nagy.

Beste broeders in Jezus Christus! Het gebeurt vaak dat we met neergeslagen ogen lopen. Meestal kijken we alleen naar de grond. Soms heffen we ons hoofd op tot een bepaalde hoogte om vooruit of achteruit te kijken. Onze ogen zijn aan het bladeren, zoeken naar een stabiel punt om vast te houden, maar vaak zien ze niets belovend of bemoedigend bij de uitdagingen en beproevingen van het leven. Hoewel het grootste deel van ons leven gaat over hoe we omgaan met mensen, gemeenschappen en gemeenten met verliezen, mislukkingen, successen en prestaties, wat kunnen we leren voelen: God heeft ons meer vertrouwd gemaakt dan we vaak denken. We kunnen ook zien dat we van goede daden van anderen kunnen leren, we kunnen hun goede voorbeeld volgen, zodat we kunnen groeien of zelfs ten goede kunnen veranderen.

Sinds de Bethel gemeente uit Enschede de relatie met de hervormde gemeente vanuit Kisfülpös heeft gevestigd, voelen we jullie oprechte bereidheid om ons te helpen, wat alleen uit liefde kan komen. Bijna elk jaar nam Bethel het leeuwendeel op zich voor een van de projecten op onze agenda: renovatie van de kerk, orgel, pastorie (dak, deuren en ramen veranderen), ontwikkeling van de school en sinds een paar jaar levert Bethel de financiële achtergrond om de pakketten voor gezinnen te maken. We zijn bijzonder dankbaar dat jullie dit deden ongeacht de denominatie. In december 2017 hebben we met uw steun 205 pakketten met een waarde van € 4.000,- gecreëerd voor gezinnen uit de gereformeerde, orthodoxe (Oosters-orthodoxe kerk), Oost-katholieke, Baptisten- en andere gemeenten. Zoals je ook in je begroetingsbrief hebt benadrukt, is dit een geschenk. Heel erg bedankt !!!

Het komt niet van dit geschenk, hoewel het bijdraagt tot de ontwikkeling van de hulpeloosheid van de mensen en tot de christelijke missie van ons allemaal, dat 215 leden van de Kisfülpös-gemente, waarvan 185 volwassenen in 2017 3.840 RON (€ 830,-) om een door een vuur getroffen gezin te helpen, 1.775 RON (€ 380,-) om de kerkrenovatie te helpen in een veel kleinere gemeente (Toldalag, 45 zielen), betaalden we 250 RON (€ 50,-) aan kinderen met een handicap en verzamelde producten in een waarde van € 250,- voor de bewoners van “Szivárványház” (Regenbooghuis) in Nagyfülpös. Ik noemde er slechts een paar, niet voor rechtvaardiging, maar gewoon om te laten zien dat dienen in de verschillende gebieden van de missie een goed voorbeeld kan zijn.

Dit kan niet echt worden gewaardeerd uit het bovenstaande. De opbeurende intentie, het gezaghebbende mededogen en de actie zijn degenen die in het dagelijks leven kunnen worden gevoeld en gewaardeerd. Dit gevoel en deze waarden zorgen ervoor dat we ook gaan doen. Daarom is het belangrijk niet alleen om naar achteren of naar voren te kijken, maar ook om vaak naar boven te kijken: “Heer, wat wilt u dat ik doe?” Voor een christen wordt deze vraag beantwoord door het leven: Wanneer, waar, naar wie en hoe te handelen?

Ik geloof dat de relatie tussen de Bethel gemeente in Enschede en de hervormde gemeente van Kisfülpös niet alleen over geld en steun zou moeten gaan. Godzijdank gaat het daar ook niet om. De gemeenschap van Kisfülpös verwelkomt altijd gemeenschapsleden van de Bethel gemeente uit Enschede, die ons als gast, vriend, helper of discipel van Christus in Transsylvanië wil bezoeken. Laten we niet lopen met neergeslagen ogen. Laten we niet alleen achterwaarts of voorwaarts kijken, maar elke dag opnieuw naar boven kijken om leiding van de Almachtige God te ontvangen. De vraag voor de toekomst ligt hierin voor ons allemaal: Ben ik bereid om naar boven te kijken, wil ik dat Christus mijn leven richt, mijn familie, mijn gemeenschap?

Moge God de Bethel gemeente van Enschede zegenen en behouden!!!

Met respect en liefde:
Levente Nagy Vajda, predikant

Ik hoop dat u samen met ons wilt blijven sparen om deze mensen te kunnen blijven ondersteunen.
Namens de werkgroep, Bonny Hiemstra